Varmuutta fasilitointiin -blogi

Näin syntyy onnistunut workshop

Kun workshop – tai työpaja – onnistuu, sen tulokset näkyvät ja tuntuvat. Workshop on yhteisen työskentelyn areena, jossa rakennetaan lyhyessä ajassa jotain konkreettista, joka vie ryhmän yhteistyötä ja ajattelua lyhyessä ajassa harppauksin eteenpäin. Tulokset työpajasta on dokumentoitu ja niitä voi hyödyntää muutoksen tai kehitystyön seuraavissa vaiheissa. Tämä on se näkyvä puoli. Tunnepuoli jää osallistujille tunnelmana…

Lue lisää

5 vinkkiä onnistuneeseen tiimin kick off -päivään

Tiimin vuoden alun kick off -päivä rakentaa parhaimmillaan vankan pohjan tiimin sujuvalle ja tuloksekkaalle yhteistyölle vuoden aikana. Kick off -päivä voi kirkastaa tavoitteita, sitouttaa tiimin jäsenet yhteiseen suuntaan, vahvistaa luottamusta ja selkeyttää kunkin roolia ja vastuuta. Kun jokainen ymmärtää oman työnsä merkityksen osana kokonaisuutta, tiimin työskentely helpottuu ja tavoitteiden saavuttaminen nopeutuu! Kick off -päivään kannattaa…

Lue lisää

Miten kehittyä osaavaksi fasilitaattoriksi?

Fasilitointi on työelämän supervoima, joka auttaa ryhmiä saavuttamaan tavoitteensa tehokkaasti ja osallistavasti. Hyvä fasilitaattori on taas kuin työelämän supersankari: hän auttaa ryhmää löytämään yhteisen sävelen, mutta ei dominoi keskustelua. Vaikka fasilitointi voi vaikuttaa ulkopuolisen silmin helpolta, sen takana on monia opittuja taitoja ja tekniikoita. Fasilitointi ei ole mystinen taito, joka olisi vain harvojen ja valittujen…

Lue lisää

Etäpalaverit – resurssi vai rasite?

Etäpalaverit ovat monelle meistä arkipäivää ja voivat parhaimmillaan sujuvoittaa työskentelyä merkittävästi: matkustusaikaa ei kulu, hiilijalanjälki pienenee ja palaverin toteuttaminen onnistuu lähes mistä ja milloin tahansa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että etäpalaverit olisivat automaattisesti aina tehokkaita tai edes tarpeen. Huonosti valmistellut tai osallistujalle tarpeettomalta tuntuvat etäpalaverit kuormittavat. Ylikuormitus taas on merkittävä etätyön haaste. Etäpalaverin edut ja…

Lue lisää

Olisiko palaverikäytännöt yksi ratkaisu Suomen tuottavuusongelmaan? 

Jokainen meistä on istunut turhissa palavereissa joko niin, että huomaa vasta palaverissa olevasi väärä henkilö istumaan siellä tai niin, että aihe on kyllä oikea, mutta asian käsittely on toivottoman tehotonta. Australialainen IT-jätti Atlassian tekin hiljan laajan tutkimuksen, jossa kartoitettiin 5000 tietotyöläisen työskentelytapoja neljällä mantereella. Mikä osoittautuikaan suurimmaksi esteeksi työn teolle? Arvatenkin palaverit. Tutkimus paljasti, että…

Lue lisää

Miten hyödyntää erilaisuutta palavereissa ja kääntää konfliktit mahdollisuuksiksi?  

Konflikti on sanana monille hyvinkin negatiivisesti latautunut – mutta sen ei tarvitse olla. Konfliktit ovat osa ihmisten välistä vuorovaikutusta, eivätkä ne välttämättä ole haitallisia. Ristiriidat voivat olla kasvualusta luottamuksen rakentamiselle ja uuden oppimiselle. Valitettavan usein konfliktit jäävät kuitenkin turhiksi ja tarpeettomiksi ristiriidoiksi, koska niitä ei osata käsitellä ja hyödyntää oikein.  Palavereissa syntyvien konfliktien käsittelyssä palaverin…

Lue lisää

Hyvä palaveri ei rönsyile – 10 vinkkiä huomion pitämiseen tavoitteessa 

Fokuksen ylläpito ja ajankäytön hallinta äänestettiin suurimmaksi haasteeksi fasilitoinnin suurimpia kipukohtia kartoittavassa kyselyssämme jokin aika sitten, eikä mikään ihme. Huomion pitäminen aiheessa ja tehokkaan ajankäytön varmistaminen kuuluvat palaverin fasilitaattorin tärkeimpiin – ja usein myös vaativimpiin tehtäviin.  Rönsyilevät palaverit, joissa keskustelu eksyy aiheesta ja ryhmän huomio harhailee, on yleinen ongelma monissa organisaatioissa. Tehottomat palaverit eivät syö…

Lue lisää

Kuinka aktivoit palaverin passiiviset osallistujat – 7 vinkkiä palaverin pitäjälle

Turhalta tuntuvat palaverit, joissa yksi puhuu ja muut kuuntelevat, ovat varmasti meille jokaiselle tuttuja. Tällaiset palaverit eivät ainoastaan passivoi työntekijöitä vaan myös jättävät heidän täyden potentiaalin hyödyntämättä. Huonosta palaverikulttuurista kärsii siis sekä yksilö että koko organisaatio. Palaverikulttuurin muutos saadaan aikaan palaverien hyvällä fasilitoinnilla. Fasilitoinnin avulla osallistujat aktivoidaan tasapuolisesti ja ilmapiiristä luodaan miellyttävä osallistua. Hyvä palaverikulttuuri…

Lue lisää